Sunday, November 9, 2014

En bønn etter krystallnatt-markering

Ikveld var jeg med å gå i tog for å markere Krystallnatten, natten for 76 år siden da nazistene slo ihjel flere hundre jøder, brente synagoger og vandalisterte jødiske forretninger. Underveis og etterpå hadde jeg en bønn jeg tenkte og ba, som jeg ville dele. Det er den samme bønnen vi gjerne ber på skolen min under fellessamlinger. Jeg kjenner den best på engelsk, og det er slik den kommer her.

May God bless you with discomfort at easy answers, half truths, and superficial relationships, so that you may live deep within your heart.

May God bless you with anger at injustice, oppression, and exploitation of people, so that you may wish for justice, freedom and peace.
  
May God bless you with enough foolishness to believe that you can make a difference in this world; so that you can do what others claim cannot be done. Amen


Peace,
Fredrik

No comments:

Post a Comment